
Ik geloof dat YouTube genoeg adepten heeft. Dit is zeker te danken aan het feit dat dit videokanaal heel veel mogelijkheden biedt voor zowel privé als professioneel gebruik.
Het Mediacentrum zou onder andere het volgende met YouTube kunnen doen:
Net als Greta, een videouitleg maken voor diverse Schools.
Een (korte) videopresentatie van onze diensten en producten.
Een video (als promotiemateriaal) voor de open dagen van Windesheim, etc.
Mijn kinderen moeten ook er heel blij mee zijn, niet alleen omdat wij af en toe leuke kinderfilmpjes bekijken maar vooral omdat hun moeder (die over geen enkele handvaardigheid beschikt) met behulp van video's uit YouTube mooie dingen (papierboot, piñata, etc.) wist te toveren.
YouTube maakt het mogelijk dat iedereen zijn (visuele) verhaal kwijt kan. Het is ook soms een trampoline naar de roem, denk aan Esmee Denters Nederlandse talent, wereldberoemd geworden door een amateuristisch videoregistratie van haar zangkwaliteiten en meest recentelijk aan "Merton" , de pianist van de chatroulette.
Sommige producten en bedrijven hebben dankzij de macht van YouTube een grote commerciele impuls gehad. En andere zijn juist achteruit gegaan door de slechte publiciteit van ontevreden klanten die in YouTube de perfecte "wraaktool" hebben gevonden.
YouTube is niet de enige "leverancieer" van videomateriaal, wel het meest bekende. Er zijn nog andere bronnen ( zie Erik's Blogs) die zeker net zo handig zijn en vooral nog geschikter voor onderwijsdoeleindelen.
In dit gedeelte van mijn post zou ik iets willen melden over de voordelen van Academia en in het bijzonder over het project ZoEp. Het praatje houdt iedereen tegoed, het is niet meer van toepassing want de toekomst van academia staat momenteel op losse schroeven.
Als wij straks niet meer over Academia beschikken, missen wij een paar geweldige videobronnen, vreselijk jammer voor ons en onze klanten, vind ik.
Wij kunnen dit natuurlijk ook als een kans zien voor het ontwikkelen van een nieuwe vorm van dienstverlening maar dit is van latere zorg.
Wij kunnen wel alvast er over na gaan denken hoe wij de klant zullen helpen aan relevant vidoemateriaal te komen, wij kennen nu YouTube goed, maar is dit voldoende? Of moeten wij ook andere bronnen verkennen en nieuwe mogelijk toepassingen gaan ontdekken?
Heldere blogpost Valeria. Een mooi overzicht van de diversiteit aan 'gezichten' die YouTube laat zien. En inderdaad zijn er veel andere bronnen. Of verzamelplaatsen van de juiste juweeltjes uit YouTube zoals bijv. TeacherTube - http://www.teachertube.com/.
BeantwoordenVerwijderenJe hebt een behoorlijke inhaalslag gemaakt zeg! Prettig blog om te zien en te lezen.
BeantwoordenVerwijderenJij noemt Merton van chatroulette? Heb jij wel eens gechatroulletted?
Zelf ken ik het niet, maar mijn dochter liet dit toevallig van de week zien. De webcam aan en je krijgt een willekeurig persoon op je scherm te zien. Als een van beiden er genoeg van heeft klik je op "next".
Of hier al serieuze gebruik van gemaakt wordt is me nog niet bekend.
Dank je wel Aylawin. Ik volg je goede voorbeeld!
BeantwoordenVerwijderenDe chatroulette zou echt niets voor mij zijn. Ik mag niet van mijn moeder met vreemde mensen praten hahaha.